När spårsändaren är still så drar den otroligt liten mängd batteri och batteriet kan räcka ändå upp till 1 år om det du spårar inte rör på sig. Varje dygn kommer den vakna upp och meddela sin status. Den vaknar även om batterinivån förändras i större utsträckning.
När det blir kallt ute så börjar moderna batterier fungera sämre. De så kallade jonerna rör sig långsammare och batteriet tappar i spänning. Automile använder litium jon i sina batterier som är det mest vanliga i industrin. Att använda bly- eller nickel-kadmium i batterier som kan tåla kyla bättre är mycket dåligt ur miljöhänseende och används nästan inte alls idag. För dig som vill förstå exakt vad som händer i ett batteri kan läsa denna artikel.
Automile har testat sina spårsändare med det inbyggda batteriet ner till -10 grader celsius men under 15 grader börjar batteriet påverkas och under 0 grader så sker en markant förändring. Enheten kan användas ända ner till -30 grader när den är ansluten till en extern strömkälla. Litium batterier fungerar bästa mellan cirka 15-25 grader.
När du därför har en spårsändare på något du övervakar som befinner sig i kyla under särskilt 0 grader så får du räkna med att batteritiden blir kortare om du inte anslutit spårsändaren till extern strömkälla. Varje timme kommer batteriet att få allt sämre styrka när det befinner sig i kyla.
Det är svårt att ge något exakt svar på hur länge batteritiden blir vid exempelvis -10 grader eftersom det beror på uppdateringsintervall, hur frekvent spårsändaren rör på sig etc.
Kommentarer